שתיקה היא אחד הדברים הנפוצים והמלחיצים ביותר בדייט. הפחד מהשתיקה והתגובות השונות לפחד יכולים לחסל קשר שהיה בו הרבה פוטנציאל. 

יונתן התקשר וביקש לקבוע איתנו פגישה דחופה. אנחנו מכירות אותו כבר שלוש שנים. כשהגיע אלינו הוא היה חסר ניסיון לחלוטין בקשרים עם בנות. לאט לאט הוא נפתח איתנו, שיתף בילדות שלו, בעלייה לארץ מארה"ב עם קשיי ההסתגלות לצד שירות צבאי, לימודים אקדמאיים וחיפוש עבודה. כשהביטחון העצמי שלו התחזק הוא התחיל לקבל הצעות ולצאת לדייטים.

במשך תקופה ארוכה הוא לא צלח את הדייט הראשון. בכל פעם שיחזרנו ביחד את הדייט ושיפרנו עוד מיומנות שדרשה ליטוש. לכן, כשיונתן התקשר ושמענו את הדחיפות בקולו, התפנינו וקבענו פגישה.

"אני צריך שתעזרו לי", הוא ניגש ישר לעניין. "אני יוצא עם תמר כבר חודש והיא ממש מוצאת חן בעיני. נעים לי בחברתה ומבחינתי יש כאן פוטנציאל לקשר משמעותי". 

פעם ראשונה מאז שאנחנו מלוות את יונתן שהוא מתלהב ככה ממישהי. 

"נשמע טוב, אז מה הדחיפות?", אנחנו שואלות.

"יש הרבה שתיקות. אני מרגיש שהדיבור בינינו נשאר ברובד השטחי".

"מה אתה עושה כשיש שתיקות?" 

"אני מייד ממלא אותן. ממציא על מה לדבר ותכלס מלהג, העיקר שלא תהיה שתיקה".

"לא צריך לפחד מהשתיקה", הסברנו, "להיפך. צריך לתת לה מקום ולכבד אותה. אולי הבחורה בצד השני בדיוק חושבת על הדברים שאמרת? אולי היא חושבת על הדבר הבא שהיא רוצה לומר לך? אם בכל פעם שמשתררת שתיקה אתה מיד ממלא את החלל, אתה לא משאיר לתמר אפשרות להביא את עצמה לשיח שלכם". 

"ואם היא לא תמלא את החלל הזה בעצמה? אז מה, נשתוק עד כלות?" 

"אם יעברו ממש חמש דקות שלמות של שתיקה, אז תוכל להתחיל להכיר את תמר". 

"איך בדיוק?"

"על ידי שאילת שאלות…"

"אז זהו, שאני לא יודע לעשות את זה. כשאני שואל, זה נשמע כמו ראיון עבודה וגם לרוב אני נענה בתשובות קצרות ולאקוניות ואני לא מרגיש שזה מקדם את הקשר. אפילו להיפך".

לשאול שאלות בדייט ובכלל בחיים – זו מיומנות. הבסיס לשאילת השאלות הוא הסקרנות! לכל בן אדם איתו אנחנו נפגשים יש סיפור, יש לו משהו ייחודי ומעניין שאם רק נסתקרן מספיק נוכל לגלות אותו וייפתח לנו עולם ומלואו. 

"אם אתה שואל שאלות רק כדי למלא את החלל, הצד השני מרגיש בחוסר האותנטיות ולא נפתח כלפיך. אם אתה שואל שאלה ולא באמת מקשיב לתשובה, אלא כבר חושב על השאלה הבאה, בוודאי שהצד השני יגיב בחוסר עניין. אבל ברגע שאתה מגיע עם סקרנות, התעניינות ואכפתיות, היא תרגיש בכך ואתה תקבל תשובות אמיתיות, מפורטות ולא שטחיות ולאקוניות. האותנטיות היא קריטית. תהיה קשוב ומרוכז בתמר, באיך שהיא מגיבה, במה שהיא אומרת, ואז השאלה הבאה כבר תגיע מאליה". 

ביקשנו מיונתן שיחשוב על כל הדברים שהוא עדיין לא יודע על תמר ושמעניינים אותו בה. 

"האמת, שאני לא יודע כלום על המשפחה שלה ויש גם מלא דברים שאני רוצה לדעת איך היא מרגישה כלפיהם".

"נהדר! לפגישה הבאה תבוא משוחרר מהפחד מהשתיקה. תוכל להתעניין ולהסתקרן מהמקום האותנטי והאמיתי ובעיקר לאפשר לתמר מרחב בטוח ומפרגן לשיתוף. תוכלו להגיע לשיח אמיתי מבלי שהיא תרגיש לחץ מצידך".  

יונתן חייך לעצמו ומלמל: "אני כבר לא יכול לחכות". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *